Dokumentumok



Az 1960-70-es évek táncai, és a versenytánc kialakulása
Szabadságvágy, békemozgalmak
Hippi korszak
Akrobatikus R&B
A 10 táncból álló versenytánc kialakulása








Hippi korszak
A 10 táncból álló versenytánc kialakulása
A Hippi korszak és mozgalom, az 1960-1970-es évek közé tehető, az egyesült államokbeli lázadó diákok kulturális, illetve vallási csoportosulása. A Hippik feltűnően lázadtak az állam politikája, a háborúk és nézetek ellen, dolgozni és együtt élni ezzel a társadalommal nem szerettek volna. Különösebb ismertető jegyeik a hosszú haj, a színes és fantáziadús póló, farmer és a béke jelének viselete, valamint a Beatles szeretete. A társadalmi szerepüket mellőzve, nomád életmódot folytattak, ezzel is kifejezve a társadalomváltozás utáni vágyukat. A mozgalom legismertebb követői közé tartozott Jimi Hendrix, John Lenon és Janis Joplin is. A korszak népszerűsége nyomot hagyott a filmes iparban is. HAIR

Akrobatikus R&R
Az 1957 és 1965 közötti éveket a rock'n'roll és a rock mint kreatív, innovatív művészeti ág "sötét korszakának" tekinthetjük. Sokan gondolták azt akkoriban, hogy a rock'n'roll egyszerűen sebeiből elvérezve kimúlt a mainstream Amerika össztüzében; csak egy röpke, tiszavirág-életű, múló őrület volt csupán, mint már annyi más divatjelenség a 20. század zenéjében. A vad, buja, szemtelen lázadó rocker egyéniségeket a média támogatásával gyorsan-frissen felváltották az udvarias, jólfésült és csinosan öltözött fiúk-lányok, a lázadó, a művészetbe, életmódba, életvitelbe nagy változásokat generáló generációt a jólnevelten romantikus, sőt sokszor nyálasan szentimentális, üzletileg szigorúan kontrollált tini-bálványok nemzedéke váltotta fel.
Legalábbis a rádióhullámok, televíziós showműsorok ezt közvetítették egészen 1965-ig: a kanadai származású Paul Anka Diana (1957) és a végzetes You are my Desteny, Pat Boone Love Letters In The Sand (1957), Bobby Darin Dream Lover (1959), Frankie Avalon Why (1959), Fabian (Forte) I'm a Man (1959), Bobby Rydell Wild One (1960), Rick Nelson Hello Mary Lou (1961), Bobby Vee (Velline) Take Good Care Of My Baby (1961) és Neil Sedaka Breaking Up Is Hard To Do (1962), és a lányok sorából: Brenda Lee Tarpley I'm Sorry (1960), Connie Francis Franconero My Heart Has A Mind Of Its Own (1960) és Leslie Gore It's My Party (1962) – a rock and roll gyászéveinek emblematikusan semmitmondó, de igen jellegzetes muzsikái.
Az akrobatikus rock'n roll egyszerre igényel nagyon komoly állóképességet, dinamikát, lazaságot és erőt. Az alaplépés (kick ball change, kick, kick) nem túl bonyolult, de pontos kivitelezése sok gyakorlást igényel. Ezen versenysport a '70-es években indult igazán fejlődésnek - az alap itt is az '50-es évek különböző rock & roll táncstílusai voltak. Míg korábban a stílus volt ami megkülönböztette egymástól a táncokat (ld. lindy-hop, hollywood style, boogie-woogie, jive), az akrobatikus rock'n roll-bant már a látványos akrobatikus elemek dominálnak, a zene lényegében másodlagossá vált. Frankie Manning és társai a '30-as és '40-es években órákat töltöttek el egy-egy "air step" megalkotásával és kivitelezésével, - manapság az akrobatikus rock roll-t táncolók ugyanezt teszik csak sportosabban, dinamikusabban és nagyobb erőkifejtéssel.
A '70-es évekig az akrobatikus figurákat ún. lapos lépéssorokkal táncolták. Rene Sagarra fejlesztette ki az első ún. ugrólépést. Ez már jóval sportosabb és nehezebben kivitelezhető volt figurák és tánc közben, mint az előzőek. Ugrólépés a súlyláb kiemelkedése vagy elmozdulása a talajtól, miközben a másik láb egy ún. kicket végez. Ilyenkor a súly nagy része a lábfej elülső részén van, miközben szinte a teljes talp a talajon marad - csak a sarok enyhe talajérintése lehetséges. A mozgás kivitelezése során a felsőtest és a fej egyenesen marad, a kartartás mindig kontrollált - nem lógnak vagy himbálóznak és az alaplépés kivitelezése közben hangsúlyozzák a mozgást (például a kar oldalra, vízszintesen való kinyújtása).

A 10 táncból álló versenytánc kialakulása
Európában az 1920-as évek végén, illetve az 1930-as évek elején jelentek meg a latin-amerikai táncok. A Samba 1924 körülre, a Rumba 1931-re tehetõ. Ezek mellett hamarosan megjelent a Cha-cha-cha és a spanyol Paso Doble.
1955-tõl az Amatõr Európa Bajnokságokon valamint, 1960-tól a világbajnokságokon négy táncot táncoltak a párok. Eleinte a Rumbát a standard táncok közé sorolták, míg a Tangót latin kategóriában táncolták. 1968-tól pedig megjelent a Jive is a latin táncok között. Így ma latin kategóriában a Cha-cha-cha, a Samba, a Rumba, a Paso Doble, és a Jive a kötelezõ tánc. A táncok alapkövét az 1964-ben megjelent, Walter Laird által szerkesztett Technique of Latin American Dancing címû könyve jelentette.

Táncstílusok: Társastánc
A társastáncokat standard és latin-amerikai csoportba soroljuk.
STANDARD TÁNCOK
Ezek az ún. "báli" táncok, melyet a férfiak frakkban, a hölgyek nagyestélyiben táncolnak. Az eleganciát, a csillogást, a kifinomult mozgást sugározzák. Elmaradhatatlan elemei a báloknak, esküvőknek. A standard táncok alaplépései könnyen elsajátíthatók, miután a lépések megfelelnek az ember természetes járómozgásának.
ANGOL KERINGŐ
Tánc típusa: Standard tánc - báli tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1922
Kialakulásának helye: Anglia
Alkotó(k): ismeretlen
Eredete a Boston nevű táncra vezethető vissza, mely a Bécsi keringő egyik leszármazottja.
Ritmikusan lendülő, ugyanakkor lassan áradó, lágy, szelíd, gyakran szentimentális tánc. A legharmonikusabb standard tánccá vált. Gyakran rendezvények megnyitásaként táncolják.
TANGÓ
Tánc típusa: Standard tánc - báli tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1890-es évek
Kialakulásának helye: Argentína
Alkotó(k): ismeretlen
A talaj közeli táncstílus, amikor a láb szinte simogatja a parkettát, az 1890-es években született és elindult világhódító útjára. Első helyszín Párizs volt, ahol felvirágzott a tangó élet, a leghíresebb mulatók tangó lázban égtek az 1910-es évektől kezdve, a stílust "tango salon"-nak nevezték.
A Tangó zene ellentétekben gazdag; szenvedélyes és introvertált, kemény és szelíd, kissé borongós és fennkölt, szaggatott és virtuóz, drámai és csüggedt, dinamikus és játékos, gondtalan és heves. Ebből adódóan a Tangó táncos jellege a gyors, hirtelen fékezett, erőteljes haladómozgásokban nyilvánul meg, amelyek szaggatottan váltakoznak a szenvedélyes dinamika és a feszült szünetek között. A Tangó a standard táncok között erotikus táncnak számít. Egy visszafogottan táncolt, dél-amerikai jellegű szerelmi táncot szimbolizál.
BÉCSI KERINGŐ
Tánc típusa: Standard tánc - báli tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1786
Kialakulásának helye: Bécs
Alkotó(k): ismeretlen
A keringő a legrégibb társastánc. Eredete egészen a XII. századig nyúlik vissza. Ekkor "hoppaldei" néven ismerték. A XVI. században alakult ki belőle "ländler", mely egy, a mai napig létező bajor néptánc. A bécsiek a XVIII. Század végén népszerűsítették "walzer" néven.
A Bécsi keringő az első olyan tánc, ahol a férfi és a nő szemben áll egymással, s a férfi bal kezében tartja a nő jobb kezét.
Dallama és zenéje fiatalok és idősek számára egyaránt kedveltté tette.
Népszerűsége nemcsak a báltermekre korlátozódott, de színpadra is került, először a Bécsi Operában, majd az operettek világába is bekerült, s számos operett betétdala lett.
Táncos jellege a gyorsan folyó, egyenletes, temperamentumos, szárnyaló, lendületes forgómozgásokban nyilvánul meg. Gyakran rendezvények megnyitásaként táncolják.
SLOW - FOX
Tánc típusa: Standard tánc - báli tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1914
Kialakulásának helye: USA - New York
Alkotó: Harry Fox
A Slow - fox a lassú Foxtrott (Slow foxtrott).
Az egyik legkedveltebb és leggyakrabban előforduló társastánc.
Lassan áradó zene melyre egy tág terű, folyamatosan haladó, hullámszerű járómozgású táncot lejtenek.
QUICK - STEP
Tánc típusa: Standard tánc - báli tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1914
Kialakulásának helye: USA - New York
Alkotó: Harry Fox
A Quick - step a gyors Foxtrott (One - step).
Eredetileg Quicktime foxtrottnak és Charlestonnak hívták.
Nagyon gyors, vidám, sodró, sziporkázóan virtuóz tánc, amely a nagyon gyors folyamatos futómozgásokban nyilvánul meg. A lépések dinamikájával, elsöprő tempójával és a lassú és gyors lépések állandó váltogatásával kapja meg a tánc a szeszélyes elegyét.
LATIN - AMERIKAI TÁNCOK
Az erőt az életörömöt, a szenvedélyt fejezik ki. A latin táncok nem igényelnek nagy mozgásteret, ezért kis tánctéren remekül lehet táncolni őket. (Kivétel a samba.)
A latin táncok legjellegzetesebb mozgásformája a csípőmozgás. A standard táncokhoz képest a kar- és testmozgások kifejezőbbek.
SAMBA
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1910-es, 20-as évek
Kialakulásának helye: Latin Amerika
Alkotó(k): ismeretlen

A szó az afrikai "semba" szóból ered, s különféle csípőmozgásokat jelöltek vele.
A rabszolga-kereskedés folytán jutottak el az afrikai népi táncok Dél - Amerikába.
Az egyik ilyen népi körtánc, a "Samba de moro" tekinthető a mai Samba elődjének.
Magával ragadó, közepesen gyors, könnyed, gondtalan tánc, gondoljunk a rio-i karnevál hullámzó vidámságára, kirobbanó életörömére. A Sambában az európai stílusra jellemző, teret betöltő tánc keveredik az afrikai stílus egyhelyben táncolt, "testből áradó" táncával.
RUMBA
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1910-es évek
Kialakulásának helye: Kuba
Alkotó(k): Ismeretlen

A Rumba eredetileg több kubai páros tánc gyűjtőneve volt. A szó jelentése: ünnep és tánc.
Testvértánca a XIX. században kialakult Habanera.
Mint szalontánc, a 30-as évek Amerikájában, New Yorkban tűnt fel.
Az első rumba sláger a "The Peanut Vendor" című dal volt.
A Rumba táncos karakterét az erotikus játék, az izzó szerelmi versengés jellemzi. A nemek párbeszédében a nő ingadozik az odaadás és az elutasítás között, a férfi a vonzódás és a függetlenség között.
MAMBO
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1938
Kialakulásának helye: Kuba
Alkotó(k): Ismeretlen

A Mambo a Rumba jazz-es formája. Ritmusa eltér a Rumbától.
A Mambo továbbfejlődött formája a Cha - cha - cha.
A Contradanza spanyol szó a XVII. században érkezett Kubába, és ott Danza-ként (nemzeti tánc) lett ismert.
Ez a Danza - Haiti rabszolga-zenével keveredve Cinquillo - előkészítette a terepet a Mambonak.
Maga a Mambo szó Voodoo (Haiti / afrikai) kapcsolattal bír, így nevezik Haitin a Voodoo papnőket. Mindazonáltal Afrikában a Mambo szó énekkart jelent.
Kongóban a Mambo szó egy altatódalra vagy megszentelt dalra utal és a Congo steppel azonosítják.
Más vélemények szerint a kubai cukorvágók szlengjében annyit tesz "Rázd meg!".
Bemutató zene:
CHA - CHA - CHA
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1940-es évek vége, 50-es évek eleje
Kialakulásának helye: Kuba
Alkotó(k): Enrique Jorrin és Pierre Leville


A Cha - cha - cha egy mesterségesen létrehozott tánc, a Rumba és Mambo egyik változata.
Úgy, mint a Mambo, a cha - cha - cha is egy zenei forma is.
A tánc először Észak - Amerikát hódította meg, ahol az ötvenes évek elején a legkedveltebb divattánccá vált. Sikere a mai napig töretlen, a legkedveltebb táncok közé tartozik.
A zene gyors, temperamentumos, kacér, szemtelen, szaggatott. A táncosok is vidáman, játékosan flörtölnek egymással. A Cha - cha - cha sosem komoly, mindig csintalan, szemtelen, pajkos.
PASO DOBLE
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1900-as évek
Kialakulásának helye: Spanyolország
Alkotó(k): Ismeretlen
Spanyol eredetű tánc, melyet mars zenére táncoltak. Spanyolországban ezt a táncot nem táncolták tánctermekben, inkább csak színpadon.
A Paso Doble mai formája Franciaországban alakult ki, ahol először főleg táncművészek táncolták színpadon.
Méltóságos, fennhéjazó, lendületes, energikus, kemény, mars-szerű. A Paso Doble táncos jellegét a bikaviadal-motívum határozza meg. A férfitól, mint a torreádortól elvárják a csaknem elbizakodott büszkeséget, a merész elszántságot és az eleganciát. A tánchoz nagy fegyelem, ünnepélyes méltóság, tűz és elfojtott önuralom szükséges.
JIVE
Tánc típusa: Latin tánc - páros tánc
Versenykategória: Versenytánc
Kialakulásának ideje: 1940-es évek
Kialakulásának helye: USA
Alkotó(k): Ismeretlen

A Jive ma nemzetközileg elfogadott elnevezése annak a táncnak, amelynek sokféle, egymással rokonságban álló afro-amerikai elődje volt. Ezekhez tartoztak a harmincas évek elején a Lindy Hop, a Blues és a Swing, a negyvenes években a Boogie, a Jitterbug és a Bebop, az ötvenes években a Rock'n'Roll. Ezekre a táncformákra jellemző volt, s még ma is az, a táncra ösztöntő zene, amely ritmikus hangsúlyozásával bűvöletébe vont és von fiatalt és időset egyaránt.
A jive a fenti táncok szalonképes formája, melyet angol tánctanárok hoztak létre, lassabb zenét és elegánsabb, de mégis élénk, mozgalmas mozdulatokat használva.


Aktuális file-ok

Név  Méret  Feltöltve  ?Downloads  Műveletek
Ennek a listának nincs eleme.

Multilanguage

 
Főmenü
Főoldal
Elérhetőségeink
Fotóalbumok
Videók
Tánctörténet
Fórumok
Alapítványunk